עיצוב פונקציונאלי של מטבח

מטבח מודרני בהתאמה אישית

מאז שכבשו את עולמינו תכניות בישול יותר ויותר אנשים מבלים את זמנם במטבח ברקיחת מטעמים וביצירת חוויית אירוח מסוגננת.
המטבח נחשב ללב הפועם של סביבת המגורים ותופס בולטות הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה העיצובית. בשל השימושיות הגבוהה של המרחב חשוב לתכנן מראש מטבח שיהיה פרקטי ככל שניתן וישרת את הדיירים לאורך זמן.

על מנת להפוך את המטבח פונקציונאלי חשוב לתכנן אותו היטב לפרטי פרטים בהתאם לאורח החיים הייחודי של הדיירים מאהבתם לבישול ועד חוויית האירוח המבוקשת – מהי תכולת המטבח הממוצעת מבחינת חומרי גלם, מוצרי מזון, הגודל של מוצרי החשמל וכיצד הם ישתלבו במטבח, מה יהיה הסגנון מינימליסטי, כפרי או מודרני ואיך תתבצע הגישה המהירה והנוחה ביותר לכל מה שחשוב לשמור בהישג יד מרכיבים לבישול ועד כלים, סירים, מחבתות.

המשולש המנצח

בבואכם לתכנן מטבח חשוב שתתייחסו למשולש שעליו פיו מעצבים מטבח – הכוונה היא שהמטבח סובב סביב שלוש נקודות עיקריות שחשוב לשמור ביניהן על קשר – הכיור, התנור והמקרר. משולש העבודה חשוב לזרימה בסביבת המטבח ולכן, יש למקם את הפריטים הללו מראש כך שתתאפשר תנועה נוחה במטבח בלי מחסומים ויהיה קל ויעיל לתפקד.

נפלאות משטחי העבודה

חשוב לשים דגש על גודל וגובה משטחי העבודה כך שהם יתאימו לגובה של הנפשות הפועלות ויהיו מספיק משטחי עבודה על מנת שניתן יהיה ליצור הפרדה. למשל, לאפשר לשניים לבשל במטבח אחד או במידה והמרחב לא מאפשר מהבחינה הפיזית ליצור פתרונות יצירתיים כמו למשל משטח נשלף או משטח מתקפל או להטמיע במשטח עצמו מראש כיריים וכך להפוך אותו למשטח מבשל, להקצות משטח אחר לאכילה בלבד. לדוגמא – משטח של האי מול משטח בתוך הקומפלקס האינטגרלי של המטבח.

סוד הקסם של פתרונות אחסון

האחסון הוא גולת הכותרת של מטבח פונקציונאלי. חשוב מאוד לוודא שיש מספיק מקומות אחסון ולהחליט מראש מה יהיה בגדר אחסון סמוי ומה בגדר אחסון גלוי. למשל, יש מטבחים בהם בוחרים להסוות את המקרר ומוצרי חשמל נוספים מאחורי דלתות או בתוך ארונות בעוד במטבחים אחרים הכוורת או המידוף הוא גלוי וחלק בלתי נפרד מעיצוב המטבח. יש לוודא שהאחסון המובנה מתאים לרשימת מלאי הפריטים שעתידים להשתלב במטבח – למשל, מגירות עם חלוקה פנימית לסכו”ם, ארונות ייעודיים לסירים בגדלים שונים, מזווה עם מדף מסתובב שמאפשר נגישות מקסימלית וכדומה. אפשר לחלק את האחסון למקומות שונים במטבח בין אם בארונות או במזווה או בתוך האי עצמו. למשל, שהחלק הפנימי של האי יהיה מיועד לאחסון והחלק החיצוני לאחסון דקורטיבי כמו מקרר יינות. היום יש אמצעים טכנולוגיים המשדרגים את העבודה במטבח כמו למשל, טוחני אשפה בילד אין.

בתכנון מטבח פונקציונאלי חשוב לשים דגש על האינטואיטיביות של תהליכי העבודה, תאורה ממוקדת המאירה את משטחי העבודה, שמירה על סדר, ארגון וניקיון וכמובן הקצאת מרחב מיוחד לאירוח או לישיבה במטבח בדמות אי גדול או דלפק ישיבה ארוך.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

יש לנו עוד מאמרים מעניינים..

Call Now Button